Mit navn er Kjeld Holsting, må jeg præsentere mine sønner. Vi er fra Københavns nordegn lige nord for Dyrehaven, 'det grønne område' ved Mølleåen i Rudersdal (tidl. Søllerød) kommune med Jægersborg Hegn/Skodsborg/Øresund i øst, Gl.Holte/Trørød/Vedbæk/ i nord, Holte/Furesøen i vest og Mølleåen/Dyrehaven/Lyngby i syd
1995. Vores Sølvbryllupsdag. Viet i Roskilde Domkirke 1970. Tvillingerne og storebror er idag
skibkaptajner i i Mærsk Ældste storebror i hvid skjorte er IT-specialist.
I anledning af vores festlige sølvbryllup og vore fire fine sønner havde vi planlagt en tur i bil Tyskland-Alperne-Italien til Rom, Assisi, Firenze og Venezia, måske også som et gensyn for mig, helt til Napoli og vulkanen Vesuv og ruinbyen Pompei, og klostret Montecassino fra 500-årene. Herlig tur som minde om min tur i min første fabriksny bil i 1965. Vi havde gjort alt klar til en god tur undervejs med ophold på rastepladser, ligesom på vores lange bilture i USA, med frokost i det grønne, og så moteller og aftensmad på motorvejen. Alt var klar. Men så den morgen vi skulle afsted, måtte vi aflyse det hele da mor blev syg.
Dyrehaven, 1997. Alenefar. Hilser på en svanefamilie. Med mine fire sønner, tvillingerne Ebbe og Fini, samt Jess og Robert
Alenefar i 1997. (Enkemand) Med mine fire fine sønner af 27 års ægteskab
En af de sidste ture med mor, ved Næsseslottet, Furesøen, Holte.
Nostalgisk tilbageblik, New York - Washington DC - Midtvesten 1986-90
Udsigten ½ km over gaden fra World Trade Center Twin Towers, til højre ses 'Frihedsgudinden', til venstre Governors Island, U. S. Coast Guard hovedbase hvor jeg havde arbejdet. Længst borte til venstre Verazano broen over indsejlingen til New York.
De tre er skibsofficerer i rederiet A. P. Møller - Mærsk.
Begyndte deres grundlæggende sømandsuddannelse på den traditionsrige Kogtved Søfarts Kadetskole. Siden på hhv. Marstal og Svendborg Officers Akademier.
2005. Tre brødre. Alle topuddannet i A. P. Møller - Mærsk.
Storebror Kaptajn 2014. Tvillingerne Kaptajner 2019.
"Dual officer" betyder uddannet som både styrmand og maskinmester.
"Senior" betyder topuddannet til skibsfører og maskinchef, dertil el-installatør eksamen = Dual Skibschef.
Jubilæum hjemme i Nærum, juni 2011: Tvillingerne 10 års - og storebror 15 års Jubilæum i Rederiet A. P. Møller - Mærsk.
De besluttede sig samtidigt, 1996, storebror kunne begynde straks, tvill. var 13 år, måtte vente 5 år, til 2001, gøre skolen færdig og tage matematisk studentereksamen.
Deres job
Alle tre begyndte i Mærsk tankskibe, og Mærsk Line containerskibe
Storebror, kaptajn Jess Holsting og kollega ved navngivning, 2017, af sit nybyggede mega-containerskib Triple-E 2.generation 20.000 containere, 400 meter langt !
Storebror Jess sejler rute under Storebæltsbroen, 2012.
Tvillingerne Ebbe og Fini Holsting mødes som dual-officerer (styrmænd & maskinmestre) med to ens 'tvillinge'skibe på Sydamerika ruten, 2006.
Som Dual officerer - skiftevis vagt som styrmand & maskinmester.
Den ene ved kaj, den anden ankommer. Fotograferede hinandens skib, og sendte billedet hjem via mobiltelefon.
Tvillingerne som styrmænd og maskinmestre. Det mest moderne elektroniske udstyr bruges, navigation med sekstant / beregning med nautisk tabel holdes vedlige. Indtegning af rute i søkort på papir, indkodes i Autopilot der kan styre skibet ligesom i fly. Idag bruges elektroniske søkort som tilføres alle rettelser elektronisk, advarsler til skibsfarten mm.
Idag ved Mærsk Supply, ankerhåndtering samt bugsering af olieboreplatforme overalt i verden.
Dual Chief-Officer, Overstyrmand Ebbe: Nybygget boreplatform bugseret ud til produktionsfelt ved Newfoundland, Canada.
Dual Chief-Officer, Overstyrmand Fini: Søsætning af nyt AHTS skib på værft, klargøring og prøvesejlads. Afs. til Australien.
Dual Chief-Officer, en dobbelt-uddannelse, top-uddannet, Skibsførereksamen, og Maskinmester/Maskinchef/El-installatør, Dual Skibschef.
De 3 brødre besluttede sig samtidigt, maj 1996. Her startede Jess i MÆRSK, 5 år før Ebbe og Fini som da var 13 år og måtte vente 5 år, til 2001.
2019 Fini nyudnævnt Kaptajn
Navngivning og overtagelse nybygning AHTS ankerhåndteringsskib. Tvilling Ebbe også indstillet til forfremmelse til Kaptajn.
Navngivning: Kaptajn og Gudmor, maskinchef, topfolk fra rederi og værft. Ud på job: Ankerhåndtering olieborerig, Scotland.
(Skibsofficers (galla)uniformer ses ikke meget i handelsflåden, og Skibskaptajner udnævnes når der er et ledigt job til søs)
Nærum brødre mødes i hver sit ny MÆRSK skib, en morgen på Middelhavet.
Storebror, kaptajn på sit nye Triple-E 2, og en af tvillingerne, chief officer med sit nye Starfish AHTS, mødes tilfældigt
Nogle af vores årlige sommerfornøjelser sammen
Frokostbord på Dyrehavsbakken. Dinner og festaften i TIVOLI ("Dæmonen") farmand yderst til højre
Nu "Himmelskibet", 80 m oppe i et let gys og en smuk udsigt ! Og Dyrehavsbakkens 75 år unge rutchebane
Og en særlig oplevelse: Louisiana i Humlebæk, uforudsigeligt Kunstmuseumsmiljø og smuk skulpturpark i pragtudsyn over Øresund. Faste og skiftende udstillinger. Eller bare en hyggelig, dejlig Café med varieret frokost og dinner inde og ude, i bedste selskab - og udsigt. Udvidede åbningstider efter øget tilstrømning.
Far til tre skibsofficerer
Hvad der fik mine sønner til at søge Rederiet bygger på flere ting, dels er vi en stolt, gammel søfartsnation, skibe har altid interesseret os. Vi har rødder i søfart. Som dreng gjorde jeg sørejsen rundt England - Sydeuropa - Canariske Øer - Sydamerika, og mine år i U. S. Air Force og U. S. Coast Guard har også gjort sit.
Drengene voksede op under billeder af de berømte polarskibe GJÖA og FRAM som nåede længst ud, mod nord og syd. Selv har drengene oplevet en del, Grønland, Amerika, og efter vi var flyttet til USA lærte de flydende engelsk på 2 mdr.
Utallige timer i Københavns Havn og på Langelinie, og Kronborg og Handels- og Søfartsmuseet, hvor vi så på skibe, er gået i blodet. Vi fulgte på afstand store skibe blive bygget på Burmeister&Wain værftet i København, mens vi boede på Dragør Nordstrand og fra vore vinduer så skibe passere.
1996 besøgte vi det nye A. P. Møller containerskib KNUD MÆRSK på Langelinie, da besluttede de sig. Ældre bror havde ventet længe på togt med skoleskibet Danmark, og i stedet taget en flot Højere Handelseksamen og butiksuddannelse, men sprang nu også til, mens tvillingerne gjorde deres skolegang til 9. klasse (public school i USA, senere privatskole i Danmark) derefter en flot matematisk studentereksamen på Virum Gymnasium, efter vi var flyttet nord for København.
Hos os kender vi ikke til 'generationskløften' - vi er de bedste venner. Og mine sønner vidste hvad de ville, passede deres studier og forfulgte deres mål. Og jeg bakkede dem naturligvis op.
Fik ACADEMIET's højeste karaktergennemsnit, og præmier. Klarer sig flot ombord, på broen såvel som i maskinen, og som Uddannelsesofficerer for medsejlende kadetter. Mere motiverede og loyale officerer kan intet rederi ønske sig !
Tre brødre ombord nyeste klasse Triple-E 2. generation MÆRSK containerskib tvillingerne Ebbe og Fini og storebror Jess Holsting
Flinke sønner med de bedste resultater
Storebror f.1973: Kaptajn i Mærsk Line 2014 (Skibsfører, Master Mariner)
Tvillinger f.1982: Kaptajner 2019 / Dual Senior i Mærsk Supply (Skibsfører/Maskinchef/El-Installatør = Dual Skibschef)
I Søværnet med Inspektionsskibet VÆDDEREN, bro og maskine, Grønland indenskærs / udenskærs, og Island. Søværnets topbedømmelser.
Tvilling kaptajn med nyt skib fra værft.
Storebror kaptajn med sit nye skib.
Anden tvilling også kaptajn.
Hilsner og gaver fra mine sønner, fra hele verden
Desuden (flere havne i disse lande*) Angola, Argentina, Australien*, Bahamas, Bali, Belgien*, Borneo, Brasilien*, Brunei, Cameroon, Canada*, Caribien*, Chile, Columbia, Congo, England*, Elfenbenskysten, Filippinerne, Frankrig*, Ghana, Grønland*, Guinea, Holland*, Ildlandet, Indien*, Indonesien*, Island, Italien*, Jamaica, Japan*, Kina*, Korea*, Labuan, Malaysia*, Marokko, Mauritius, Mexico, Namibia, Newfoundland (Canada), New Zealand*, New Guinea, Nigeria, Norge*, Oman, Panama*, Peru, Pitcairn Øen (sydlige Stillehav), Polen, Portugal, Rusland, Scotland*, Senegal, Shetlandsøerne, Singapore, Spanien*, Sri Lanka, Syd Afrika*, Syd Korea, Sverige*, Taiwan, Tyrkiet, Tyskland*, United Arab Emirates*, Ukraine, Uruguay, USA*, Ægypten, Ækvatorial Guinea, Øst Timor
Et skib er ikke 'bare et skib', for mig er et moderne skib en levende organisme, et velsmurt samfund med alle fornødenheder. Siden min lange oplevelse til søs som dreng har skibe været som en fortrolig ven, et stort trygt væsen med uanede muligheder. Bare at se et skib, at komme nær, komme ombord, og at sejle, altid har jeg elsket at sejle - lige meget hvad vejr, om så bølgerne slog bragende henover skibet, som en orkan med tårnhøje grønne bølger i Biskayen, eller i stormende kuling på vej til Færøerne. Som dreng nød jeg bare dette store trygge væsen. Efterhånden som jeg blev voksen opfattede jeg mere og mere den sublime verden ombord, den umådelige sum af dygtige menneskers kunnen, skibsbyggertraditioner, søfartstraditioner, kærlighed til den maritime verden, og respekt, en uundgåelig religiøs respekt for vældet. Skibet er som væsen suverænt, det behersker verdenshavene, og kommer i havn med ro og overblik, og atmosfære af fjerne lande. Et skib overvinder - på Guds nåde, og menneskers dygtighed - det frådende hav. Og man kan gå fra borde, iland på det tørre, og kan indtage den nye verden herfra. Også en bil er et frihedens væsen, men en bil er jo hjælpeløs overfor det våde element. I mine øjne har et skib også en særlig skytsengel som følger hvert eneste skib, og hver eneste af dets søfolk, i dets færd over de vilde vover. Der er sket fremskridt til søs, søfolk idag må ikke bare se hjælpeløse til at deres skib driver ind på kysten, til undergang og død. Skibe idag tordner afsted med tusind gange større vægt, i al slags vejr, tåge, mørke, storm og regn, uden at kunne se en meter ud. Elektronikken har sejret. Men dog - den årvågne styrmand, og den påpasselige maskinmester, er nu som før på sin post, nu omgivet af knusende stål, og hans indsats er altafgørende for skibets, lastens, og besætningens skæbne. I Guds hånd, som altid.
Men ellers vil jeg sige at folk iland vist ikke altid forstår, når de ser et skib. Når jeg ser et skib, hilser jeg det, og ønsker 'god vind', Guds velsignelse og beskyttelse på sin vej. Og således Jer, mine dygtige sønner !