Ses bedst i fuldskærm. Opdateret november 2024.
Hjem fra Indlandsisen, og mødte den sødeste pige
**Far til fire fine drenge**
At være far . . . er det bedste der kan gives en mand
Et Lykkeligt Bryllup. Og en lykkelig far med sine fine sønner, heraf identiske tvillinger.
Tvillinger, ikke resultat af kunstig lægebehandling, men Vorherres mirakel hvor ægget inde i moderens liv deler sig og bliver til to ens børn af samme køn.
Fotograferet uden deres viden, jeg stod bag et træ. De er en oplevelse, får samme ideer på samme tid, vælger det samme, og holder altid sammen.
Fire brødre, valgte tidligt hvad de ville, de tre skibsofficerer i MÆRSK, ældste bror valgte elektronik.
Alle børn er vidunderlige. Fra første barn er på vej forandrer man sig, men fra det øjeblik man står med sit første barn er verden og en selv en anden, barnet fylder ens bevidsthed og ansvarsfølelse. Ægteskabet går fra tosomhedens lykke, til tifold lykke i fællesskabet om barnet. Jeg genkender ikke den omtalte "overgangskrise". Hvis man elsker sin hustru, ser man med fryd på hende og deres barn sammen. Andet barn - og de følgende - er ikke bare en gentagelse, men en sum, som bringer lykken i ægteskabet til nye højder. Og når et par identiske enæggede tvillinger kommer, naturens mirakel og mysterium - identiske tvillinger kommer ikke som følge af fertilitetsbehandling som kan give flere almindelige søskende født samtidigt - men ægget som af uforklarlige grunde deler sig, derfor to ens, så er nok toppen nået som forældre, de er en oplevelse - og krævende - udover det almindelige. - Men naturligvis kan man kun elske sine børn lige meget.
Nybagt far og isbjørnejæger, 28 år.... far til tvillinger, far til fire, 43 år .... mor 22 år med sin førstefødte
Mange har spurgt om det ikke var et stort arbejde med fire børn, det må da have været 'for meget' - men sådan har vi ikke oplevet det som forældre, det var en ufattelig stor GLÆDE. Vores børn er ønskebørn, vi har ønsket dem hver især - og fik så som 'bonus' to, eenæggede tvillinger. Jeg har været med i det daglige omkring dem lige fra begyndelsen, takket være skiftende arbejdstider, som en usigelig stor glæde, selvom det kunne koste nattesøvn. Vi har haft det sådan at jeg passede mit arbejde ude, og børnenes mor kunne være hjemme, så vi har ikke været det offentlige til byrde.
Vi er nok lidt 'gammeldags' vil nogen mene, for vi mener at børnene har det bedst hos deres forældre, for børn skal ikke bare "passes" som en hundehvalp, ingen nok så velmenende pædagoger kan erstatte barnets egne forældres kærlighed og omsorg. Et samfund som bygger på at en mor ikke kan være hos sine små børn fordi hun må ud og arbejde, er på gale veje - og børnene betaler prisen for denne moderne uorden.
Og vi må sige at vi kun er blevet bekræftet, vore børn voksede op sunde, vellidte og harmoniske, rolige og glade.
ROSKILDE TIDENDE 23. december 1971
Jeg er delvis fra Roskilde.. født i København under krigen, nær den franske skole som ved en fejl blev bombet af englænderne - og over 100 børn og lærere blev dræbt. - Vi forlod Danmark efter krigen og sejlede via England til Sydamerika, men vendte tilbage. Jeg voksede op i landsby nær Fredensborg, Nordsjælland. - Senere i Roskilde, som jeg 1966 rejste ud fra, til Grønland. - Hjemvendt efter 5 år - og nygift i ROSKILDE DOMKIRKE - optog ROSKILDE TIDENDE 23. december 1971 min artikel om min månedlange isbjørnejagtrejse med thuleeskimoer - "længst nord for Thule" i øde ukendte ubeboede områder ved Grønlands største gletcher 1000 KILOMETER MED HUNDESLÆDE FOR AT SKAFFE SKIND TIL BUKSER :: Månedlang rejse med eskimoer. Over tusind km nord for Thule hvor ingen kommer. Over Indlandsisen til Grønlands største gletcher og strædet ml. Grønland/Amerika. Vor berømte Knud Rasmussen kom 1902 som første dansker herop, amerikaneren Robert Peary i 1892 på vej til Nordpolen. Her levede eskimoer uset i årtusinder. - Forbjerget ved Etah i Smit Sund nord for Thule, er ligesom Kap York syd for Thule, umuligt passere og Indlandsisen er eneste vej, trods frygtede gletcherspalter, snestorme, uden mulighed for fangst. Filmen handler om en utrolig virkelighed – så man næsten glemmer nutiden. - En ’polar stenalder’ hvor tiden står stille. Forbi verdens nordligste beboede steder, over Indlandsisen og en stenørken til et mennesketomt øde uden kontakt med andre. For at jagte isbjørne hvis pels er uundværlig til pelstøj i ekstreme kuldegrader. Man rejser når solen er vendt tilbage efter 3 måneders mørketid. Men det myldrer ikke med isbjørne eller andet vildt i området af størrelse som Danmark. Man kan være heldig eller uheldig, forsvinde som jægere og polarekspeditioner der bukkede under for sult, sygdom, kulde, ulykker. Men i en fantastisk natur - og uforklarlig mystik – og ’brændende’ frost. Se mere
Vi blev viet juli 1970 i Roskilde Domkirke (fra år 1074 ved den berømte biskop Absalon, da Roskilde var Danmarks hovedstad mens København bare var et lille fiskerleje hvor biskop Absalon byggede en borg - forgængeren for nuværende Christiansborg). Domkirkens dimensioner ?? Jeg fandt det i en fantastisk 170 år gammel bog fra 1851 skrevet med gotisk skrift, af kirkens værge gennem mange år Steen Friis, så her er
ROSKILDE DOMKIRKE's indvendige mål (Danmarks nuværende største kirke) :
Længde 84 meter
Bredde 20 meter
Højde 25 meter
Tårne 78 meter
Alle cirkamål, da byggeri dengang over en lang årrække nemt kunne variere fra målet.
Margretespiret opsat af kong Erik (af Pommern) i år 1324 som hyldest til 'sin adoptivmor' dronning Margrete I. Beskrevet i en sjælden bog fra 1840 skrevet af domkirkens værge i mange år.
Vi 'faldt for charmen' - og 'drengedrømme' - 150 år gammelt bondehus
med lergulve, een vandpost i køkkenet og brændekomfur - og en dejlig have, jeg satte det i moderne stand, og her boede vi skønt i 18 år.
Annonce: "Pænt og velholdt bondehus fra 1845, el og vand inde, ellers ikke moderniseret" (med 'das' toilet i udhuset, ved siden af en grisebås)
Et dejligt sted, ud til skov, enge og mose . . et godt bondehus med en stor have, til 75.000 kr. kontant - gammeldags, og med firben i soveværelset, så jeg rev ned, gravede ud, byggede nyt op og byggede til. Her blev vi i 18 år.
Med min søde unge hustru som lejlighedsvise eneste hjælp rev jeg ned, gravede gulve ud, støbte og byggede nyt, førte el, sanitet, vand og varme, vores første søn Robert i barnevognen så på.
Moderne toilet, centralvarme, køkken færdig. Men da 3 stråtækte huse nær os lyn-brændte, fjernede jeg stråtaget. Værelser bygges i gipsplader.
Tilpassede døre fremstilles. Gammelt tag kasseres. Vi vil ha' havedør, jeg saver gennem bindingsværk. Arbejdsværelse og fotoatelier på 1. sal
Jeg bygger nyt fyrrum til centralvarmen - reparerer bil i vores nye 'garage' . . og drengene hjælper med at bygge vores nye garage.
Robert og Jess fulgte med overalt. Senere var det tvillingerne Ebbe og Fini's tur til at følge med overalt. Sådan skal det være.
Jeg saver starten til jordkanal ml. hus og nye fyrrum og støber kanal. Forbereder rør og ændringer. Og så flytter vi fyrkedlen 250 kg.
Robert lærer at cykle, jeg har Jess med på cykelsadlen. Jess ny cykel. Tvillingerne 'Knight Rider' cykler jeg bragte med hjem fra USA.
Volvo Amazon 1963 1,8 ltr. motor 330.000 kilometer slidt, gearkasse defekt. Gearkasse reparation, ny kobling, nyere 2 ltr. motor fra havereret bil
Falckredder, ambulance, brandmand og røgdykker, & søredning, 'tålte mosten', men da vores søn blev ramt af en bil bevidstløs og livstruende multi-kvæstet, var jeg ved at dø af chock og måtte på en båre på hospitalet nær min søn.
Døgnvagt i Falck. 24 timers udrykningsvagt, ambulance- brandmand og røgdykker. Året rundt, også juleaften, vi havde køkken og egen husholdning på stationen. Ofte havde vi hustru og børn med på stationen. FALCK var et mandesamfund når det var bedst. FALCK Brand- ambulance- og redningsstation, søredning, dyreredning i landbruget. 6 ambulancer, 3 slukningstog, stigevogn, vandvogn, terrængående pumpevogn, miljøvogn, tung kran-bugseringsvogn, 2 terrængående bjærgningsvogne, ladbiler (fejeblad), autohjælp, havgående redningsbåd. Det gamle Falcks Redningskorps.
Drenge følger deres far på arbejde, Robert og Jess var med hvor det lod sig gøre, på Falckstationen, i kranvogn, og her Jess og Robert oppe i redningsbåden.
Selvfølgelig er det et hårdt job at være ambulanceredder (og brandmand/røgdykker), mange klarer det kun kort tid, alt det dramatiske, ulykker, brand osv., at stå med smadrede mennesker efter togpåkørsel, også børn, stå med knogler, kødstumper og hjerne, som en slagterbutik. Men det hårdeste udover de mange tunge løft af livløse mennesker op/ned ad trapper osv. - er at blive følelsesmæsigt involveret. Det består også i roligere patientkørsel, men man oplever menneskelige tragedier af allerværste slags, ikke mindst med børn, og det slipper een aldrig igen - ikke mindst bitterhed over ligegyldigheden, at mange ikke passer på, passer på deres børn. Det er meningsløst, kan så nemt undgåes. En dag får man nok.
Farmand roder stadig med elektronik - når noget går itu må far lave det - her den berømte BEOCORD 1800 B&O Spolebåndoptager. Og en af de første TV-video båndoptagere, Grundig VCR 4000. Det mest komplicerede elektronik i handelen. Begge spiller endnu. Drengene kigger med, også på fars job, Videoværkstedet - og lærer noget.
Tvillingerne er kommet ! Jeg udvider huset, for at vores elskede tvillinger kunne få eget værelse
Til tops og lægge tag efter ombygning og udvidelse. Ombygningen tog 1 måned, så var det klaret. Farmand ene mand.
Huset færdigt inde og ude - og Legehus med tårn og 'hemmeligheder'. Vi boede godt her 18 år, indtil tvillingerne skulle i skole ...
Sne smelter ikke på taget. Varmekanalen mellem hus og farmands fyrrum fungerer fint, sneen smelter ikke ovenpå kanalen !
Mit 'svendestykke' som enlig husbygger. Nu begyndende gigt, og vores 27 år gamle Volvo var rustet op - og uden bil kan man ikke bo her.
Vores dejlige Frilandsmuseum 150 år gl. - og farmands fine nye fyrrum som også rummede nye foto mørkekammer - og ekstra badeværelse
Farfar og farmor prøver vores nye altan.
Men vi havde 18 gode år herude. Og det VAR langt ude på landet, langt fra by og muligheder. Bil var nødvendig.
Så kom en ny chance: Computeren, den personlige PC på vej til markedet for alle.
Fra de glade computer-dage Teknisk Skole 1985-86, blandt de første uddannet i computerteknik, opbygning, fejlfinding, programmering, video og data transmission (satellit) - først boolsk algebra (logisk regning, computer basis 'tænkemåde') og binære og hexa decimale talsystemer som sprog og mål for computer komponenter og interne adresser. På bordet ligger et A4 ringbind af 7 ringbind som vi skulle igennem, så der skulle arbejdes.
Herefter tog jeg 3 A4 mapper LORAN-teknik, på engelsk, gennem Søværnet på USA kystvagts hovedbase i New York lige overfor Manhattan skyskrabere og Frihedsgudinden.
Mig yderst t.h. Herefter spændende job gennem Søværnet i USCG amerikanske kystvagt / New York - Grønland. Holdet bestod af teknikere fra DR og andre store danske virksomheder, jeg fra Søværnet. Jeg var 42-43 år.
Privat fik vi vores første amerikanske IBM hjemme-computer i 1993, jeg var 50 år, tvillingerne 10 år og helt med fra starten. Vi kom med på Internet 1994, først med primitive dos-browsere, så IBM's Warp, så Netscape, før Microsoft Windows Explorer kom på markedet
Tvillinger 10 år med på computeralderen fra starten, 1993, og selvfølgelig deres to storebrødre.
"En masse ture, lange vildmarksferier med campingvogn, indrettet med køkken, bad og toilet"
På fiske- og telttur med mine to store drenge Robert og Jess til Fyn og Jylland, H. C. Andersens hus, Jellingstenen, Heden, Himmelbjerget, og Legoland
Et særligt sted i Verden er Frederik IV's FREDENSBORG ved Esrum Sø, Nordsjælland og spændende park, nær vores hjem i over 40 år siden mine drengeår. På Julemærket 2022
Denne brede allé af høje ældgamle træer er desværre ikke mere, men nyplantet
ESRUM SØ med NØDEBO (præstegård) og store GRIBSKOV overfor. Christian d.5.s eg i Dyrehaven allerede en kæmpe i kongens tid.
Christian IV.s FREDERIKSBORG SLOT, Hillerød (hærget af svenskekrige og brand, men genopbygget en fantastisk oplevelse) - I slotskirken er 2 MÆRSK Ridderskjolde
Ni lange ferieture med campingvogn i Sverige - Norge - Lapland - vildmark, campinglivet går i blodet. Med Robert og Jess til tops i Norge.
Lidt inspireret af Disney tegneserie om Anders And og nevøerne på vildmarkseventyr, den var jeg meget optaget af som dreng. Som voksen oplevede jeg langt større vidder end jeg havde drømt om, og nu gjaldt for mig at mine drenge fik oplevet natur og storslåede vidder, men hvor vi havde alt med os i campingvognen. Først med Robert og Jess, plus tvillingerne i overkøje. Men så blev det Amerika, vi forlod Europa.
Skrækøglernes Dal, Kongaö, Röstånga, Sverige . . fortidsmennesket i naturen . . . 'Allemansrätten' det frie campingliv i Sveriges vildmark
Tännfossen, Midtsverige, nordeuropas største vandfald, 45 meter . . . højfjelds vandring og søbad . . . . fri campingferie er perfekt
Men man skal ikke være bange for lidt regn . . . .
primitive bjergveje . . . . og myg
Vi har aldrig boet på campingplads, kun frit for os selv når vi fandt et sted der passede os, sådan gør mange, og det er tilladt i Nord-Scandinavien.
Vores udflugtsmål, Kronborg og det gl søfartsmuseum inde på slottet - og så ud at se på skibe (også Langelinie i København). Det gik i blodet.
April 1986 eksploderede det gamle sovjet russiske atomkraftværk i Ukraine og sendte radioaktivt støv mod nord, Norge og Sverige blev ramt af nedfald mens Danmark takket være vestenvinden gik fri. Planter, søer og vandløb især i nordlige Sverige-Norge blev forurenet. Laplands fjelde fik konstateret foruroligende radioaktivitet ophobet i rensdyrenes kød og pels. Vores urørte, rene fjeldverden var ikke mere så tiltrækkende. Vi kørte nogle kortere ture i Sydsverige. Men vendte os herefter mod Amerika !
Efter flere fantastiske ferieture i bil rundt og se, flyttede vi til USA, hvor vi boede i en landlig men moderne 40.000 indbyggeres handels / industriby med egen lufthavn, og børnene gik i skole - Kentucky er berømt for tobak og Whiskey flere mærker - nærmeste større by 100 miles væk, 100.000 indbyggere - ellers bjerge med kulminer, dybe grotter, skov og prærie, og et præriefort, og USA's 'dåbsattest' 1775 da det lykkedes pioneren Daniel Boone at skabe fremkommeligt spor gennem de østlige bjerges jungleagtige vildnis til Midtvesten og resten af landet - og hvor indianerne overalt lå på lur.
Her blev også plantet et elmetræ 'The Divine Elm' som minde om den første gudstjeneste her i det nyvundne land vest for bjergene og 'New England' som det hed før uafhængighedsdagen 4. juli 1776, og blev the United States of America.
USA er et uforudsigeligt land, fra det bedste til det værste, beliggende svarende til Sydeuropa og Nordafrika, men med et ganske andet klima der spænder fra tropisk hede fra syd, til arktisk kulde fra central´arktisk Canada der giver voldsomme vejrsammenstød, voldsom regn, orkaner, tornadoer der rydder hele byer selv af stenhuse - skyskraberne af stål klarer sig. - Vi havde juleaften snestorm og -35 grader, ugen efter smeltede sneen og vi gik i skjorteærmer.
"Hans Christian Andersen" i Central Park, New York - kendt og elsket af alle amerikanere. Her oplæses HCA eventyr for publikum
af kendte skuespillere fx også engang vores Victor Borge, og Danny Kaye - gratis, børn klatrer op og krammer den blankslidte statue.
Happy New York, Manhattan, 5th Ave
Manhattan, New York opleves bedst fra helikopter - men allerbedst
fra skosåler . . mens man går Streets & Aves - det koster ikke meget.
Og når de små bliver trætte tager man dem på skulderen, en på hver - og jeg fik flere øjne end præsten.
New York, Manhattan, enestående, alverdens liv og puls, blandt millioner på et fortov, og skønne grønne parker.
Nogle sagde 'det er ikke noget for små børn at rejse med i det store land, de har det bedre ved at "blive passet".
Men det så vi som at svigte vore børn. Og vi fik en strålende ferie sammen, en stormende succes, også år efter, og igen. Vi 'indtog Amerika'.
Touring beautifull U.S.A.
Washington DC, White House
George Washington Monument, Washington D.C., Obelisken omkranset af 50 amerikanske flag
GUDS LAND hvor slidsomme, nøjsomme, ydmyge nybyggere i 16'hundredtallet oprettede dette land I GUDS NAVN)
Blue Ridge Mountain - Shannandoa Valley - The Appalachian, Virginia, USA . . skønnere kan det ikke blive.
Cumberland Falls, Kentucky, the wild heart of Amerika. Et godt besøgt turistmål for amerikanere.
Hjertet af Amerika. . Her USA's 'dåbsattest' fra 1775 da det lykkedes pioneren Daniel Boone at skabe fremkommeligt spor gennem de vilde østlige bjerges jungleagtige vildnis til Midtvesten og resten af kontinentet - og hvor indianerne overalt lå på lur.
Her blev også plantet et elmetræ 'The Divine Elm' - som ses på mindepladen- som minde om den første gudstjeneste her i det nyvundne land vest for bjergene og 'New England' som det hed før løsrivelsen fra det gamle England / Europa, på uafhængighedsdagen 4. juli 1776, og blev the UNITED STATES of AMERICA.
Et præriefort som tilflugt i indianeroverfald, for nybyggere der vovede sig herud. Man var selvforsynende, lige fra sæbe og klæde til krudt og kugler.
"Right to arm bears.. oh, bear arms".
Pistoler, revolvere, geværer, købes frit i supermarkeder m.v. mod identifikation. Lidt forskelligt fra stat til stat. Jeg skyder med et 9 mm 'cowboy gevær', Jess en 9 mm pistol. På "Gun Show" kan man bytte og købe våben, jeg så mit Garand soldatergevær tilsalg for 45 $. Amerikanere er et indvandrerfolk vant til at have våben - og kriminelle kan altid skaffe våben, det nytter ikke at forbyde våben, det rammer kun pæne lovlydige familier mens de kriminelle altid skaffer illegale våben - ligesom i Danmark !
Allevegne lød den herligste
country & western music, klik og hør, piger er rigtige piger, og 1 ltr. amerikansk bourbon whiskey kostede $2½ (15kr) men i visse kommuner der spiritusforbud, dog må man indføre 'til eget brug'.
Det østlige Kentucky er et tæt vildnis af jungle, krat og klipper hvor folk af indianerblod bor i små lejre og går på jagt med bue og pil.
Lake Cumberland opdæmmet sø til vandkraftværket Wolf Creek Dam, Kentucky (ses nederst til venstre). Set fra rummet.
Dybe grotter og underjordiske søer og floder strækker sig hundredvis km under landskabet, man kan fare vild og forsvinde
Drengene elskede dette ulmende, hemmelighedsfulde amerikanske vildnis.
Junglevandring mellem eksotiske træer, skildpadder, giftslanger, ildfluer og kæmpesommerfugle.
Her begyndte tvillingerne deres skolegang og lærte engelsk på en måned.
Skolens og forældreforeningens præmie "SUPER KIDS" for flid, dygtighed og kammeratskab.
Også de to store, som afsluttede deres skolegang med kørekort til bil !
Junior Fire Marshal, skoleundervisning i brandsikkerhed, Somerset, Kentucky
Hvide prinser på den hvide hest . . børn / tvillinger er mere værdsat og respekteret i USA
Danmark er mere en ørkenvandring hvor børn svigtes af det offentlige, overlades til sig selv i trafikken osv
Søllerød (Rudersdal) Danmark 1993, vores 23 års bryllupsdag - og min 50 års dag, med vores fire fine drenge. Endelig fandt vi 'vores sted'.
Isbjørnejægere i Søllerød . . vi har besøg af mine
venner og 'eskimoiske slægtninge' fra Thule, faren var dreng dengang, hans dreng har her min film
En hvid kanin ligner jo en rigtig snehare i Thule
Vi holder 'rejsegilde' for vores terrasse, kanin på græs. Vores reklamefirma "SPEKTRUM" i fulde omdrejninger - vores dejlige hjem i Søllerød-Nærum.
KNUD MÆRSK Langeliniekaj, København, maj 1996. Jess og tvillingerne besluttede sig, Jess kunne påbegynde uddannelsen hos A. P. Møller straks med sømands grunduddannelse på Kogtved Søfarts kadetskole, tvillingerne var 13 år og måtte vente 5 år, gøre skolen færdig og gennemføre matematisk studentereksamen. De holdt ved og 2001 kunne de begynde grunduddannelse på Kogtved Søfarts kadetskole. Derefter udmønstrede de to som kadetter, den ene på KNUD MÆRSK, tvillingebror på 'tvilling'skibet CLIFFORD MÆRSK. Ti år senere sejlede begge ud som dual-officerer, styrmand og maskinmester i MÆRSK LINE. Idag er de alle tre Kaptajner i A. P. Møller - Mærsk, tvillingerne Dual-Senior-uddannede Officerer både skibsførere, maskinmestre, skibs chefer.
Vi vendte tilbage fra Amerika, og efter et par år i det gamle spændende skippermiljø i Dragør har vi nu boet siden i
Søllerød - Nærum (Rudersdal)
på Københavns nordegn - lige nord for Dyrehaven, Mølleåen, Eremitagesletten
Søllerød ligger nær Mølleåen i 'det grønne område'
med Jægersborg Hegn og Skodsborg i øst, Vedbæk/Trørød i nord, Furesøen og Holte i vest og Mølleåen med Dyrehaven i syd
Vores årlige traditioner sammen
Frokostbord på Dyrehavsbakken. Dinner og aften i TIVOLI ("Dæmonen" - prøv den !) farmand yderst til højre
"Himmelskibet", 80 m oppe i et let gys og en smuk udsigt ! Far og tre sønner i Dyrehavsbakkens 75 år unge rutchebane
Og en særlig oplevelse: Louisiana i Humlebæk, verdensberømt og uforudsigeligt Kunstmuseumsmiljø, og smuk skulpturpark i pragtudsyn over Øresund. Faste og skiftende udstillinger. En dejlig Café med varieret frokost og dinner inde og ude, i bedste selskab. Udvidede åbningstider efter øget tilstrømning. Et unikt internationalt miljø, som kalder det bedste frem i mennesker. Et absolut must !
1997. Alenefar med mine fire fine sønner af 27 års ægteskab
En af de sidste ture med mor, som blev syg, ved Næsseslottet, Furesøen, Holte.
Studenter
Tre brødre, dec. 2005. Idag alle topuddannet Kaptajner, Skibsfører / Dual Senior Skibschef.
Tvillinger mødes på ruten, og lægger til kaj lige efter hinanden
Fotograferede den andens skib, sendte billede hjem via mobiltelefon
Tvillinger styrmænd og maskinmestre. Alt det mest moderne elektroniske udstyr bruges - og observation med sekstant og beregning med nautisk tabel holdes vedlige. Rute indtegnes i søkort, indkodes i Autopilot som kan styre skibet, ligesom i fly. Idag bruges elektroniske søkort som tilføres alle rettelser.
Jess med verdens største skib til 5-års tjek, afrensning og nymaling i dok. 400 m langt (der står en mand i cirklen).
Jubilæum, 10 år, for storebrors Skibsførereksamen, og tvillingernes Studentereksamen og start som kadetter i Rederiet A. P. Møller.
Jess første skib som Kaptajn SVEND MÆRSK Europa - Fjernøsten. Det flotte sejlskib bag Jess (italiensk skoleskib Amerigo Vespucci) minde fra barndommen.
Senere fik Jess det nyere SKAGEN MÆRSK på Stillehavsruten rundt Asien - Amerika - New Zealand - Asien, herunder hans kontor og lejlighed.
Kaptajnens kontor og lejlighed i toppen af skibet. Telefonen har forbindelse til land via satellit. På skærmen i hjørnet følger han skibets sejlads.
2016 - 2017
Kaptajn, Dual Officer Ebbe: Nybygget flydende boreplatform bugseret 350 km ud til olie produktionsfelt ved Newfoundland, Canada.
Kaptajn, Dual Officer Fini: Søsætning, klargøring af nyt Supplyskib på værft i Norge, afprøvning og prøvesejlads. Afs. til Australien.
Dual Officer er en nyere dobbelt-uddannelse som betyder uddannet, certificeret både navigatør, styrmand, og maskinmester, maskinchef.
De tre brødre besluttede sig samtidigt, maj 1996. Jess startede i MÆRSK 5 år før Ebbe og Fini, som endnu gik i skole.
Ebbe og Fini også Kaptajner. Forfremmelser efter anbefaling fra tre forskellige kaptajner, og godkendelse i rederiet. Og kun ved ledige kaptajn-job. I handelsflåden forfremmes officerer ikke 'automatisk', bag et skrivebord.
Kaptajn Jess Holsting og hans kollega ved klargøring og navngivning af nyt mega-containerskib Triple-E 2.generation, på værftet i Korea.
De to kaptajner som afløser hinanden, med hver sin besætning. Sejler nu MÆRSK LINE rute mellem England-Europa og Fjernøsten.
Storebror, kaptajn på sit nye Triple-E 2, og en af tvillingerne, chief officer med sit nye Starfish AHTS.
2019 Fini nyudnævnt Kaptajn
Navngivning og overtagelse nybygning AHTS ankerhåndteringsskib. Tvilling Ebbe også Kaptajn.
Navngivning: Kaptajn og Gudmor, maskinchef, topfolk fra rederi og værft. Ud på job: Ankerhåndtering olieborerig, Scotland.
(Skibsofficers 'gala'uniformer bruges ikke i Offshore flåden, da arbejdet ofte er af grovere art ude på dækket)
De sejler 'Over de Syv Have' (Lægger til i flere havne i disse*lande)
Angola, Argentina, Australien*, Bahamas, Bali, Belgien*, Borneo, Brasilien*, Brunei, Cameroon, Canada*, Caribien*, Chile, Columbia, Congo, England*, Elfenbenskysten, Filippinerne, Frankrig*, Ghana, Grønland*, Guinea, Holland*, Ildlandet, Indien*, Indonesien*, Island, Italien*, Jamaica, Japan*, Kina*, Korea*, Labuan, Malaysia*, Marokko, Mauritius, Mexico, Namibia, Newfoundland (Canada), New Zealand*, New Guinea, Nigeria, Norge*, Oman, Panama*, Peru, Pitcairn Øen (sydlige Stillehav), Polen, Portugal, Rusland, Scotland*, Senegal, Shetlandsøerne, Singapore, Spanien*, Sri Lanka, Syd Afrika*, Syd Korea, Sverige*, Taiwan, Tyrkiet, Tyskland*, United Arab Emirates*, Ukraine, Uruguay, USA*, Ægypten, Ækvatorial Guinea, Øst Timor
Skibe og hav 'gik tidligt i blodet'
Jeg var 11 år og roede ud fra stranden med Kirsten
Skibsrejse fra London med engelske Royal Mail dieselmotorskib MS HIGHLAND MONARCH via Sydeuropa-Canariske Øer-Sydamerika og tilbage.
Ældste af mine sønner som den første krydser under storebæltsbroen. Postkort, gaver og hilsner fra mine sønner, fra hele verden.
At drengene søgte ind i Rederiet bygger på flere ting, dels er vi en stolt, gammel søfartsnation, skibe har altid interesseret os. I mine drengeår var Søfart alment kendt i befolkningen, radioen spillede danske sømandssange. Selv har vi rødder i søfart. Som dreng gjorde jeg skibsrejsen rundt England - Sydeuropa - Canariske Øer - Sydamerika, og tilbage igen. Mine år i Grønland, Amerika, U. S. Air Force og Coast Guard har også gjort sit til at se udad i den store verden.
Jeg selv var meget tidligt meget optaget af flere ting: Først religion, fra jeg var under 5 år gammel hvor Danmarks Radio hver morgen bragte Morgenandagten fra Københavns Domkirke ind i vores hjem på Frederiksberg, København. Da jeg var 5 år sejlede vi til Sydamerika, og da vi kom tilbage og boede i Nordsjælland fulgte jeg med min far i Folkekirken, i Fredensborg, og fra jeg var 10 år gammel fulgte jeg min storesøster over i den katolske kirke. Jeg sang i drengekor, i kirkekor.
Også musik gik jeg meget tidligt meget op i, blev tidligt klaveruddannet, spillede som teenager vanskelige Beethoven og Schubert klaversonater, studerede på egen hånd musikhistorie, og skrev mine egne små musikstykker. Og hertil kom så transistoren ind i mit liv, denne fantastiske nye elektroniske miniature komponent som snart totalt ændrede verden, jeg var 12 år gammel da jeg helt på egen hånd studerede bøger om den nye transistor, og begyndte at bygge miniature kredsløb, en radio i en lille tændstikæske. Soldatertiden og andre forhold greb ind, men jeg har bevaret og med årene stærkt udviklet interessen.
Så drengene har ikke fra fremmede at fordybe sig i deres interesser med imponerende koncentration og gennemføre deres ønsker og nå deres mål, helt på egen hånd uden at skulle tilskyndes til det. De viste også evner for ’fotografisk musikalitet’, så jeg kunne lære dem vanskelige stykker klassisk klavermusik, ved bare at vise dem nogle takter ad gangen, hvorefter drengene kunne spille det !
Drengene voksede op under billeder af de berømte polarskibe GJÖA og FRAM som nåede længst mod nord og syd - og inspireret af mine oplevelser bl.a. med hundeslæde på isbjørnejagt tusind kilometer gennem Nordgrønland og over Indlandsisen. Selv har drengene oplevet en del i Søværnet, Grønland og Island, og efter vi var flyttet til USA lærte de flydende engelsk på 2 mdr.
Utallige timer i Københavns Havn og på Langelinie, og Kronborg og Handels- og Søfartsmuseet, hvor vi så på skibe, er gået i blodet. Vi fulgte på afstand store skibe blive bygget på Burmeister&Wain værftet i København, mens vi boede på Dragør Nordstrand og fra vore vinduer så skibe passere.
1996 besøgte vi det nye A. P. Møller containerskib KNUD MÆRSK på Langelinie, da besluttede de sig. Deres 10 år ældre bror ventede forgæves på togt med skoleskibet Danmark (nu er han kaptajn i Mærsk Line) og havde i stedet taget en flot Højere Handelseksamen og butiksuddannelse og var ansat i NETTO, men sprang nu også til 'Syvstjernen', mens tvillingerne endnu som 13 årige jo gik i 6. klasse, og efter 9. klasses eksamen (public school i USA, privatskole i Danmark) tre år i gymnasiet til en flot matematisk studentereksamen på Virum Gymnasium, efter vi var flyttet nord for København - altså drenge der passede skole og gymnasie og bevarede beslutningen i 6 år indtil de kunne begynde søfartsuddannelsen.
Veneration for firmaet A. P. Møller var en afgjort faktor, som havde sit udspring i nogle uhyrlige olieforhandlinger med regeringen. Her havde vi et solidt, dygtigt foretagende overfor politikere der demonstrerede en himmelråbende inkompetence, som løb fra en aftale, og som i tåbelighed havde foræret Nordsøområder til Norge ! Disse begivenheder måtte få enhver rettænkende til at krumme tæer af skam. Så meget mere som A. P. Møller gik ind i 'olieeventyret' for at redde det på danske hænder, trods politikeres hån og ringeagt.
Hvorfor jeg ikke selv valgte Søvejen ? Godt spørgsmål, og svaret er mindst lige så godt: Jeg elskede skibe - bare at sejle, duften af skibet og havet. Men som ovenfor nævnt voksede jeg op med verdens geniale nye vidunder: TRANSISTOREN. En revolution der afløste 'radiorør' af glas og metalgitre med en glødetråd som drivkraft, mens den lille 3-benede transistor er et lille stk halvledermetal af f.eks. germanium eller silicium (strandsand) i princippet en ganske enkel kontakt som tændes / slukkes med en lav basisstrøm, men sat sammen i milliarder bliver til en kunstig hjerne der kan udføre hvadsomhelst vi programmerer den til, og som idag hersker overalt i husholdning, underholdning, kommunikation, industri, biler, fly, skibe, rumfart, og avancerede våben: DIGITALTEKNIK. Transistorer blev stadig mindre, og med mikroteknik opfundet i USA bygget sammen til hele mikro-"samfund" i mikrochips, Integrated Circuit, IC, med millioner af transistorer - mikroprocessorer, som på minimal plads kunne styre hvadsomhelst. Radiorør kunne det samme, men så fyldte apparatet bare et helt hus. Se på Teknisk Museum i Helsingør, her står DASK, en "elektronhjerne" fra 50'erne, min skoletids vidunder blandt drenge. For drenge har sikkert diskuteret den sidste ny teknik siden bue og pil blev opfundet. Jeg var meget ivrig med på det nyeste og byggede f.eks. en radio i en tændstikæske - før det var byggesæt, og man selv skulle finde løsninger. Jeg fandt en butik i 1950'ernes indre København som solgte billige japanske transistorer - de originale amerikanske transistorer kostede en halv formue. Men meget få troede mig når jeg præsenterede mine miniature vidundere. Transistorer var helt nyt og ukendt, og jeg blev lidt til grin når jeg fortalte mine kammerater om det ! Med tiden blev det til arbejde med computerteknik på komponentniveau, altså ned i mindste detalje med mikroteknik, som skete mere ved hjælp af 'sproget' Boolsk Algebra og Hex-talkoder, end med loddekolbe, og den overordnede programmering i hele computerprogrammer, forskellige programmerings-sprog-koder MASKINSPROG, COMAL og PASCAL, indlagret i en EPROM-'mikro-chip' - en helt ny måde at tænke på - en kunstig hjerne der kan udføre hvadsomhelst vi vil have den til.
Min første søn blev lige så grebet af teknikken, blev meget dygtig, byggede egne komplicerede digitale 'robotter', jeg hjalp ham igang på DTU, Ingeniør Akademiet i Ballerup - hvor han desværre stoppede.
De tre næste sønner valgte altså søen - som jeg også kunne have fundet på - og nu indbefatter det også arbejde i computerteknik ! Så hos os kender vi ikke til 'generationskløften' - vi er de bedste venner. Og mine sønner vidste hvad de ville, passede deres studier og forfulgte deres mål. Og jeg bakkede dem naturligvis op - meget interesseret.
Iøvrigt besluttede de tre sig mens de kunne vælge mellem de traditionelle to linier til søs: Styrmand (navigatør), eller Maskinen (maskinmester). Inden tvillingerne nåede gennem skole og studentereksamen, var den nye duale uddannelse blevet et krav (styrmand + maskinmester, dobbelt uddannelse !) og erstattede de traditionelle valg mellem bro og maskine. De fik intet valg, men fortsatte ufortrødent, og fik ved både Junior- og Seniorofficereksamen SIMAC ACADEMIET's højeste karaktergennemsnit, og præmier. De klarer sig også flot ombord sidenhen, på broen såvel som i maskinen, løser problemer som andre har ladet ligge, og som Uddannelsesofficerer for medsejlende kadetter.
De har oplevet Verden og Søfarten i op- og nedgangstider, ikke født med en sølvske i munden men opvokset med enlig far. Tvillingerne startede skole i USA, i hver sin 1.klasse, børnehaveklasse fandtes ikke, lærte engelsk inden 3 mdr. og blev præmieret 'Super Kids'. Alle tre brødre seje, dygtige, selv-motiverede og loyale officerer i Rederiet A. P. Møller - Mærsk.
Flinke sønner, kaptajner, med de bedste resultater
Kaptajner / Dual Senior uddannede Skibsførere & Maskinmestre / Maskinchef / Skibschef.
Med SIMAC Skibsofficers akademiets topkarakterer, og præmier for flid og interesse.
Instruktører, uddannelsesofficerer, og ulønnede i hvervekampagner til Skibsofficer
I Søværnet med inspektionsskibet VÆDDEREN, bro- og maskinvagt
Grønland Vest- og Østkysten, indenskærs / udenskærs, og Island. Søværnets topbedømmelser.
Hilsner fra mine drenge - fra hjertet, fra hele verden
Tre brødre kaptajner / dual senior uddannede, ombord nyeste Triple-E 2. generation MÆRSK containerskib tvillingerne Ebbe og Fini og storebror Jess Holsting
Dual senior er både skibsfører, maskinmester, maskinchef, skibschef, el-installatør.
Sejlede Mærskskib ind "MED KRONBORG OM STYRBORD" (se en video / hør sangen)
Tre Brødre Kaptajner i MÆRSK. Sejlede hvert sit skib på rutefart Sydamerika - Brasilien, tog på ferie sammen i Brasilien.
MÆRSK over hele verden, til sydspidsen af kontinenterne, Magellanstrædet, Ildlandet. I Søværnet indenskærs i Grønland og gennem Prins Christians Sund.
Erfarne, befarne søfolk, kaptajner i Mærsk.
For mig er et skib er ikke 'bare et skib', men en levende organisme, et veltrimmet samfund med alle fornødenheder. Siden min store oplevelse som dreng på langfart til søs har skibe været som en fortrolig ven, et stort trygt væsen med uanede muligheder. Bare at se et skib, at komme nær, komme ombord, og at sejle, altid har jeg elsket at sejle - lige meget hvad vejr, om så bølgerne slog bragende henover skibet, som en orkan med tårnhøje grønne bølger i Biskayen, eller i stormende kuling på vej til Færøerne. Som dreng nød jeg bare dette store trygge væsen. Efterhånden som jeg blev voksen opfattede jeg mere og mere den sublime verden ombord, den umådelige sum af dygtige menneskers kunnen, skibsbygger traditioner, søfartstraditioner, kærlighed til den maritime verden, og respekt, en uundgåelig religiøs respekt for vældet. Skibet er som væsen suverænt, det behersker verdenshavene, og kommer i havn med ro og overblik, og atmosfære af fjerne lande. Et skib overvinder - på Guds nåde, og menneskers dygtighed - det frådende hav. Og man kan gå fra borde, iland på det tørre, og kan indtage den nye verden herfra. Også en bil er et frihedens væsen, men en bil er jo hjælpeløs overfor havet hvor skibets eventyr begynder. I mine øjne har et skib en skytsengel som følger hvert eneste skib, og hver eneste af dets søfolk, i dets færd over de vilde vover. Der er sket fremskridt til søs, søfolk idag må ikke bare se hjælpeløse til at deres skib driver ind på kysten, til undergang og død. Skibe idag tordner afsted med tusind gange større vægt, i al slags vejr, tåge, mørke, storm og regn, uden at kunne se en meter ud. Elektronikken har sejret. Men dog - den årvågne styrmand, og den påpasselige maskinmester, er nu som før på sin post, nu omgivet af knusende stål, og hans indsats er altafgørende for skibets, lastens, og besætningens skæbne. I Guds hånd, som altid.
Men ellers vil jeg sige at folk iland vist ikke altid forstår, når de ser et skib. Når jeg ser et skib, hilser jeg det, og ønsker 'god vind', Guds velsignelse og beskyttelse på sin vej. Og således Jer, mine dygtige sønner !
Hvem er så deres far ?
Kjeld, Jan og Uffe - 3 skoleklasse kammerater fra Humlebæk, Nordsjælland, mødes efter 60 år !!
Vi havde alle tre en fortid i pansertropperne, SAS, Grønland (dog kun jeg i USA).
Mine billeder, film og bog om Grønland, Indlandsisen, Isbjørnejagt
Gæstebog
Facebook Kjeld Holsting
Webmaster KJELD A. HOLSTING
Postkasse