Opdateret november 2018. Tast F11 for Fuldskærm


Far til tre MÆRSK Senior Skibsofficerer, København    (alenefar, enkemand, selv tidligt til søs)

Tre brødre Kaptajn og Dual Chief Officerer i A. P. Møller - MÆRSK


1986 KRONBORG, Helsingør

1986. Vores populære udflugtsmål siden jeg selv var dreng: Kronborg og det gl. Søfartsmuseum inde på slottet.
Så ud og se de passerende skibe fra hele verden. Tvillingerne endnu ikke 5 år allerede fortrolige med kikkerten.

1996 Langelinie, København

1996 var vi ombord KNUD MÆRSK efter mange års interesse og skibsbesøg. Brødrene besluttede her at søge til søs, storebror kunne straks søge ind hos A. P. Møller - MÆRSK, tvillingerne var 13 år og måtte vente 5 år, gøre skolen færdig, og tage matematisk studentereksamen. - 2001 efter bestået matematisk studentereksamen kunne de begynde uddannelsen hos A. P. Møller - MÆRSK, ligesom storebror, først 6 mdrs. skrap sømandstræning og grunduddannelse på Kogtved Søfartsskole (lukket 2008). Herefter sejlede en af tvillingerne 2002 ud som kadet på dette skib, tvillingebror på et andet nyt containerskib magen til.


Storebror uddannes styrmand/skibsfører. Tvillingerne gør grundskolen færdig, går direkte fra 9. kl. eksamen - udenom 10. kl.
til 3 år i gymnasiet og matematisk studentereksamen, ialt 5 år. Vi besøger storebror på MÆRSK containerskib og tankskib.


2001: Storebror Skibsførereksamen og tvillingerne Matematisk Studentereksamen, og start i Rederiet A. P. Møller - MÆRSK.
2011: 10 års jubilæum, storebror overstyrmand, tvillingerne udd. og sejler som dual-junior officerer, styrmænd og maskinmestre.


2002 tvillingerne mødes som kadetter efter 3 måneders jordrundrejse med hver sit containerskib. - Uddannelsen var i mellemtiden ændret fra det traditionelle valg mellem styrmand eller maskinmester, nu hed det 'Dual' - officer, dobbeltuddannelse som styrmand og maskinmester, junior- og seniordel, de fik intet valg. Men gennemførte til top-senior dobbeltuddannelsen Dual Skibschef inklusive Elinstallatøreksamen med udmærkelser.

2006
Storebror Overstyrmand.
Tvillingerne Dual-Juniorofficereksamen sejler som dual officerer, både styrmænd og maskinmestre. Mødes på Sydamerikaruten i hvert sit nye skib, fotograferede hinanden og sendte foto hjem via mobiltelefon.

2006 Storebror som nyudnævnt Overstyrmand, Chief Officer, Master Mariner.
Tvillingerne Dual-Juniorofficereksamen. 3 år senere den optimale Dual-Seniorofficereksamen.

tvillinger
Tvillinger styrmænd og maskinmestre. Det mest moderne elektroniske udstyr bruges, navigation med sekstant / beregning med nautisk tabel holdes vedlige. Indtegning af rute i søkort på papir, indkodes i Autopilot der kan styre skibet ligesom i fly. Idag bruges elektroniske søkort som tilføres alle rettelser elektronisk, advarsler til skibsfarten mm.


Jess overstyrmand med verdens største skib til 5-års tjek, afrensning og nymaling i dok. 400 m langt (der står en mand i cirklen). Skrue (propel) af messing 10 meter i diameter 40 tons. Anker 20 tons (der er 2 ankre) hvert led af ankerkæden vejer 400 kg.

2016 - 2017

Dual Chief-Officer, Overstyrmand Ebbe: Nybygget boreplatform bugseret ud til produktionsfelt ved Newfoundland, Canada.
Dual Chief-Officer, Overstyrmand Fini: Søsætning af nyt AHTS skib på værft, klargøring og prøvesejlads. Afs. til Australien.

Dual Chief-Officer, en dobbelt-uddannelse, top-uddannet, Skibsførereksamen, og Maskinmester/Maskinchef/El-installatør.

De 3 brødre besluttede sig samtidigt, maj 1996. Jess startede i MÆRSK 5 år før Ebbe og Fini. Jess blev Kaptajn 2013. Ebbe og Fini også indstillet til Kaptajn, forfremmelser sker ved nyt kaptajn-job. Idag er mange skibe solgt og mange kaptajner venter på job. I handelsflåden forfremmes officerer ikke bag et skrivebord men ved tildeling af ledigt job til søs.


Kaptajn Jess og kollega ved navngivning på værft, nyt mega-containerskib Triple-E 2.generation 20.000 containere, dybgang 17 m. Kaptajnerne udvælger såvidt muligt hver sin besætning. Sejler ruten Korea-Kina-Malaysia-Singapore og Europa via Suezkanalen.

Kogtved Søfartsskole 1997 og 2001
For officerskadetter. 5 måneders kostskole med god 'gammeldags' sømands grunduddannelse og disciplin.

Forældredage på Kogtved, hos storebror 1997, tvillingerne 2001. Gode sømandstraditioner holdes i hævd.


Tvillingerne på vinderholdet fra Kogtved Søfartsskole i de hvide trøjer


Tvillingernes hold fra Kogtved Søfartsskole / Akademiet vinder årets travaljeroning 3 år på stribe 2001, 2002 og 2003.


Kogtved Søfartsskole efter eksamen. Storebror Jess Holsting's hold 1997. Tvillingerne Ebbe og Fini Holsting's hold 2001.


Besøger mine sønner ombord. De deltager i hvervekampagner. Er instruktører / uddannelsesofficerer. "Blå Ambassadører" i handelsflådens ugentlige avis Søfart og on-line.


2010. i Søværnet med Inspektionsskibet VÆDDEREN på broen og i maskinen, i Nordatlanten, Grønland indenskærs / udenskærs, de fører skibet gennem det 100 km lange, meget smalle Prins Christians Sund øst-vest, og til Island.
Søværnets topbedømmelser.

1953 - 2013

Far 11 år: Skibe gik tidligt i blodet, skibsrejse England-Sydeuropa-Canariske Øer-Sydamerika og tilbage, roede ud med Kirsten.
Min søn krydser under storebæltsbroen, og udnævnes til Kaptajn. Postkort, gaver og hilsner fra drengene, fra hele verden.

De sejler 'Over de Syv Have' (Lægger til i flere havne i disse*lande)
Angola, Argentina, Australien*, Bahamas, Bali, Belgien*, Borneo, Brasilien*, Brunei, Cameroon, Canada*, Caribien*, Chile, Columbia, Congo, England*, Elfenbenskysten, Filippinerne, Frankrig*, Ghana, Grønland*, Guinea, Holland*, Ildlandet, Indien*, Indonesien*, Island, Italien*, Jamaica, Japan*, Kina*, Korea*, Labuan, Malaysia*, Marokko, Mauritius, Mexico, Namibia, Newfoundland (Canada), New Zealand*, New Guinea, Nigeria, Norge*, Oman, Panama*, Peru, Pitcairn Øen (sydlige Stillehav), Polen, Portugal, Rusland, Scotland*, Senegal, Shetlandsøerne, Singapore, Spanien*, Sri Lanka, Syd Afrika*, Syd Korea, Sverige*, Taiwan, Tyrkiet, Tyskland*, United Arab Emirates*, Ukraine, Uruguay, USA*, Ægypten, Ækvatorial Guinea, Ø.Timor
Mærsk officer på landlov Mærsk i Stillehavet
De ser Verden, fra New York til New Zealand, har mulighed for at komme på landlov. Billede fra sydlige Stillehav taget fra formasten. Besætning har afvekslende arbejde overalt på hele skibet, og der er tid til en dukkert i skibets svømmebasin.
delfiner følger ofte skibet Mærsk swimmingpool


Relief & Rosenkrans i ædelt træ, fra Brasilien



BEST FATHER    KRONBORG    DAD A STAR
Tre sømænd på landlov. Sejlede Mærskskib ind "MED KRONBORG OM STYRBORD" (se en video fra Atlanten / hør sangen)

SE FLOT VIDEO hvor Jess sejler et af verdens største containerskibe ind til HONG KONG



MÆRSK LINE er verdens største containerrederi


Danmarks Skibsfart i 1000 år siden vikingetiden. Idag Verdens 6. største søfartsnation !
Danmarks Skibsfart i Tusind år !
Flotte mærker fra Danske Sømands- & Udlandskirker. Skibe har bragt os rigdom og velfærd siden vikingetiden, ved danske søfolks mod og dygtighed !
Vor gamle konge Frederik 9., dronning Margrethe's far, var uddannet søofficer i Søværnet og sendte hvert Nytår radiohilsen til "Alle Vore Søfolk".

2018
Storebror med sit nye Triple-E 2. generation, og en af tvillingerne med sit nye Starfish AHTS, mødes tilfældigt, og fotograferer hinandens skib



MAERSK LINE er Verdens største containerrederi med over 700 skibe

Danmark er Verdens 6. største søfartsnation af handelsskibe, og stadig i vækst !

Danske handelsskibe sejler 10% af verdenshandelen, 1.000.000.000 tons

Dansk søfart sejler milliarder hjem til Danmark. Sidste årlige rekord var 200 milliarder kroner i årlig indtægt til Danmark.
Vi har 10.000 danske søfolk som med vores handelsflåde er kendt og respekteret over hele verden. Og skibe med den yngste gennemsnitsalder.

Søfart er Danmarks (næst)største valutaindtjening - efter industrien, men er i modsætning til
IT og industri meget lidt synlig i folks bevidsthed fordi ikke mange skibe kommer i dansk havn

90 % af verdens transport kommer med skib

Søfart er langt den mest CO2 neutrale transportform, med langt større godsmængde pr. energienhed, end lastbiler, tog og fly

Uden søfarten, samt olien og gassen fra Nordsøen - som få andre end A.P.Møller engang troede på
men i mange år har gjort os mere end selvforsynende - uden dette ville Danmarks økonomi være ilde stedt !




Danske søfolk fører Dannebrog og stolte danske søfartstraditioner frem i Verden !

Flinke, loyale, danske  Senior Skibs Officerer med de bedste resultater

Dual skibsofficerDual skibsofficerOverstyrmand
Tre brødre Certificerede Skibsførere, Master Marinere.   Jess Holsting, Kaptajn.
Ebbe og Fini Holsting, Dual Chief-Officers, Overstyrmænd, Maskinchef/El-Installatør = Dual Skibschef
Med SIMAC Skibsofficers akademiets topkarakterer, og præmier for flid og interesse.
Instruktører, uddannelsesofficerer, og ulønnede i hvervekampagner til Skibsofficer
 Dad USCG Electronics                        Og webmaster KJELD  A. HOLSTING                                   GÆSTEBOG


Flere fotos og detaljer på Far til tre Skibsofficerer
Denne website og baggrunden tegnet / udviklet af mig, med grafikprogrammet Corel Draw