Opdateret Maj 2023.


Far til tre MÆRSK Kaptajner, København    (alenefar, enkemand, selv tidligt til søs)

Tre brødre Kaptajner, Dual Senior uddannede i A. P. Møller - MÆRSK
Også i Søværnet
1986 KRONBORG, Helsingør   .   .   .                                  og 20 år senere (2006)  
   
1986. Vores populære udflugtsmål (siden jeg selv var dreng) Kronborg og det gl. Søfartsmuseum inde på slottet.
Så ud og se de passerende skibe fra hele verden. Tvillingerne endnu ikke 5 år allerede fortrolige med kikkerten.

1996 'Åbent Skib', Langelinie, København

1996 var vi ombord på KNUD MÆRSK efter mange besøg på skibe. De 3 brødre besluttede her at søge ind i Rederiet A. P. Møller (MÆRSK), storebror kunne begynde, tvillingerne var 13 år og måtte vente 5 år indtil år 2001, gøre skolen færdig og tage matematisk studentereksamen. Sådan er kravene idag. Efter 6.-9. klasse sprang de 10. klasse over og gik direkte til gymnasiet (ingen sabbatår). Efter matematisk studentereksamen 2001 begyndte de uddannelsen hos A. P. Møller børn til søs ligesom storebror, 6 måneders skrap sømandstræning / grunduddannelse på den legendariske kostskole Kogtved Søfartsskole. Derefter som kadetter sejlede den ene ud med dette skib, tvillingbror med skibet magetil. Efter containerskibet, kadetter på VLCC råolie supertanker, og herefter offshore skib, sådan foregik det dengang i Mærsk Line, Tankers og Supply.


1997... Storebror udd. styrmand/skibsfører. Tvillingerne grundskolens 6. - 9. klasseeksamen, udenom 10. kl., Tre år i gymnasiet og matematisk studentereksamen (Virum Gymnasium), ialt 5 år fra 'åbent skib' til de var 18 år. Vi besøger storebror på MÆRSK containerskib, og tankskib.

tvillinger
Det mest moderne elektroniske udstyr bruges, navigation med sekstant/nautisk tabel holdes vedlige. Her indtegning i papir-søkort, idag bruges elektroniske søkort som tilføres alle rettelser elektronisk + advarsler til skibsfarten mm. Indkodes i Autopilot der kan styre skibet ligesom i fly.

Deres uddannelse startede henholdsvis 1997 og 2001, på kostskolen Kogtved Søfartsskole
Udd. af officers kadetter. Et halvt års god 'gammeldags' sømands grunduddannelse, træning og disciplin.

Forældredage på Kogtved kadetskole, hos storebror 1997, tvillingerne 2001. Gode sømandstraditioner holdes i hævd.
(Skibsofficersuddannelsen sker senere på Marstal officersskole og Svendborg International Maritime Academy SIMAC)

Konkurrenceroning. Tvillingerne på vinderholdet fra Kogtved Søfartsskole i de hvide trøjer


Tvillingernes hold fra Kogtved Søfartsskole / SIMAC Akademiet vinder årets travaljeroning 3 år på stribe 2001, 2002 og 2003.


Kogtved Søfartsskole efter kadet-eksamen. Storebror Jess Holsting's hold 1997. Tvillingerne Ebbe og Fini Holsting's hold 2001.
Så til søs i praktik ombord på MÆRSK skibe som kadetter på broen - og overalt på skibet, side om side med menige matroser.

MÆRSK Gastankskib i skumsprøjt med flydende nedkølet gas under tryk. Og MÆRSK VLCC Super Råolietankskib i storm.

Mærsk officer på landlov Mærsk i Stillehavet
De ser Verden, fra New York til New Zealand, har mulighed for landlov. Billede fra sydlige Stillehav taget fra formasten.
Kadetter har afvekslende arbejde overalt på skibet, og der er mulighed for en dukkert i svømmebasin med frisk havvand.


2002 tvillingerne mødes som kadetter efter 3 måneders jordrundrejse med hver sit containerskib. - Uddannelsen var i mellemtiden ændret fra det traditionelle valg mellem styrmand eller maskinmester, nu hed det 'Dual' - officer, dobbeltuddannelse som styrmand og maskinmester, junior- og seniordel, de fik intet valg. Men gennemførte til dual-senior dobbeltuddannelsen Dual Skibschef inkl. Elinstallatøreksamen med udmærkelser.


2001: Storebror Skibsførereksamen og tvillingerne Matematisk Studentereksamen, og start i Rederiet A. P. Møller - MÆRSK.
2011: 10 / 15 års jubilæum, storebror nu overstyrmand, tvillingerne dual-senior officerer, skiftevis styrmænd og maskinmestre.

Besøger dem ombord. De deltager i hvervekampagner. Instruktører/uddannelsesofficerer. "Blå Ambassadører" i handelsflådens avis.


2010 er de i Søværnet med Inspektionsskibet VÆDDEREN på broen og i maskinen, i Nordatlanten, Grønland indenskærs / udenskærs, fører skibet gennem det 100 km lange, farlige, smalle Prins Christians Sund, delvis uopmålt for undersøiske klipper, fra vest mod øst, og til Island.
Søværnets topbedømmelser.

1947 - 2017

Skibe og hav tidligt i blodet: Far skibsrejse England-Sydeuropa-Sydamerika og tilbage. Roede ud med Kirsten.

Jess passerer tæt under storebæltsbroen med verdens største skib. Forfremmes i 2014 som ældste af de 3 brødre til Kaptajn.

De 3 sejler 'Over de Syv Have' (Lægger til i flere havne i disse*lande)
Angola, Argentina, Australien*, Bahamas, Bali, Belgien*, Borneo, Brasilien*, Brunei, Cameroon, Canada*, Caribien*, Chile, Columbia, Congo, England*, Elfenbenskysten, Filippinerne, Frankrig*, Ghana, Grønland*, Guinea, Holland*, Ildlandet, Indien*, Indonesien*, Island, Italien*, Jamaica, Japan*, Kina*, Korea*, Labuan, Malaysia*, Malta, Marokko, Mauritius, Mexico, Namibia, Newfoundland (Canada), New Zealand*, New Guinea, Nigeria, Norge*, Oman, Orkneyøerne, Panama*, Peru, Pitcairn Øen (sydlige Stillehav), Polen, Portugal, Rusland, Scotland*, Senegal, Shetlandsøerne, Singapore, Spanien*, Sri Lanka, Syd Afrika*, Syd Korea, Sverige*, Taiwan, Tyrkiet, Tyskland*, United Arab Emirates*, Ukraine, Uruguay, USA*, Ægypten, Ækvatorial Guinea, Øst Timor.


2005: Storebror Overstyrmand, Chief Officer, tvillingerne Dual-Juniorofficereksamen
2009: Tvillingerne Dual-Senioreksamen, Dual Skibschef + el-installatør. Mærsk Line.
Idag alle tre Kaptajner i Mærsk, storebror 2013, tvillingerne 2019, alle før deres 40.år

Hvordan bliver man Kaptajn i Mærsk/handelsflåden:
12-14 års officers erfaring i jobbet, fejlfri sejltid som overstyrmand, tre kaptajners / besætningers anbefalinger og Rederiets godkendelse.
Udnævnes ikke før der er ledigt job som kaptajn - dual sejltid som maskinmester tæller ikke med her.
Hvis der er ledige kaptajner må man vente og fortsætte som overstyrmand.


2006: 10 år efter 'åbent skib' på Langelinie mødes tvillingerne i hvert sit skib som Dual - Juniorofficerer
skiftevis styrmænd og maskinmestre.

2006: Tvillingerne duale skiftevis styrmænd / maskinmestre. Mødes på Sydamerikaruten, sendte foto hjem via mobiltelefon.


Jess som overstyrmand med verdens største skib til 5-års tjek, afrensning og nymaling i dok (der står en mand i cirklen).
Skrue (propel) af messing 10 meter i diameter 40 tons. Anker 20 tons (der er 2 ankre) hvert led af ankerkæden vejer 400 kg.

2014
Jess udnævnt Kaptajn Stillehavsruten rundt Asien-Nord-Mellem-Sydamerika-New Zealand-og gennem koralhavet/ Indonesien


2016 - 2017

Dual Chief-Officer, Overstyrmand Ebbe: Nybygget boreplatform bugseret ud til produktionsfelt ved Newfoundland, Canada.
Dual Chief-Officer, Overstyrmand Fini: Søsætning af nyt AHTS skib på værft, klargøring og prøvesejlads. Afs. til Australien.

Dual Chief-Officer, en dobbelt-uddannelse, top-uddannede, Skibsførereksamen, og Maskinmester/Maskinchef/El-installatør, Dual Skibschef.

De 3 brødre besluttede sig samtidigt, København maj 1996. Jess startede i MÆRSK mens Ebbe og Fini endnu gik i skole og måtte vente 5 år.

2017. Kaptajn Jess og kollega navngivning af nyt mega-containerskib Triple-E 2.generation 20.000 containere, 400 meter langt. Jess tager skibet ud på sin jomfrurejse fra Fjernøsten til Europa.

Kaptajnerne udvælger hver sin besætning. Sejler rute mellem Korea-Kina-Malaysia-Singapore og Europa via Suezkanalen.


Kaptajnens kontor - at drive et mega-handelsskib idag kræver mere end at rive i et rat. Grillparty populære - men idag ingen alkohol.

2018. Brødre mødes tilfældigt til havs
Storebror, kaptajn på sit nye Triple-E 2, og en af tvillingerne, chief officer med sit nye Starfish AHTS.


2019 Fini nyudnævnt Kaptajn
Navngivning og kaptajn på nybygning AHTS ankerhåndteringsskib. Tvilling Ebbe også Kaptajn.

Navngivning: Kaptajn og Gudmor, maskinchef og topfolk fra rederi og værft. På job: Ankerhåndtering olieborerig, Scotland.
(Skibsofficers (galla)uniformer ses idag ikke meget i handelsflåden.

'Over de Syv Have'

Udvalgte postkort / hilsner / gaver fra hele Verden


De sejler 'Over de Syv Have' (Lægger til i flere havne i disse*lande) Angola, Argentina, Australien*, Bahamas, Bali, Belgien*, Borneo, Brasilien*, Brunei, Cameroon, Canada*, Caribien*, Chile, Columbia, Congo, England*, Elfenbenskysten, Filippinerne, Frankrig*, Ghana, Grønland*, Guinea, Holland*, Ildlandet, Indien*, Indonesien*, Island, Italien*, Jamaica, Japan*, Kina*, Korea*, Labuan, Malaysia*, Malta, Marokko, Mauritius, Mexico, Namibia, Newfoundland (Canada), New Zealand*, New Guinea, Nigeria, Norge*, Oman, Orkneyøerne, Panama*, Peru, Pitcairn Øen (sydlige Stillehav), Polen, Portugal, Rusland, Scotland*, Senegal, Shetlandsøerne, Singapore, Spanien*, Sri Lanka, Syd Afrika*, Syd Korea, Sverige*, Taiwan, Tyrkiet, Tyskland*, United Arab Emirates*, Ukraine, Uruguay, USA*, Ægypten, Ækvatorial Guinea, Øst Timor.

Relief & Rosenkrans i ædelt træ, fra Brasilien



BEST FATHER    KRONBORG    DAD A STAR
Tre sømænd på landlov. Sejlede Mærskskib ind "MED KRONBORG OM STYRBORD" (se en video fra Atlanten / hør sangen)


Tvilling kaptajn med nyt skib fra værft.                  Storebror kaptajn med sit nye skib fra værft.            Anden tvilling også kaptajn.

SE FLOT VIDEO hvor Jess sejler et af verdens største containerskibe ind til HONG KONG

Skibscontainere - også køl/frost, hverdagssyn, med 90% af butiksvarer, biler, benzin osv.

MÆRSK er verdens største containerrederi med over 800 skibe.


Danmarks Skibsfart i 1.000 år siden vikingetiden. Verdens 5. største søfartsnation, stadig i vækst. !
Danmarks Skibsfart i Tusind år !
Flotte mærker fra Danske Sømandskirker. Skibe har bragt rigdom og velfærd siden vikingetiden, ved danske søfolks mod og dygtighed !
Kong Frederik 9., dronning Margrethe's far, var uddannet søofficer i Søværnet og sendte hvert Nytår radiohilsen til "Alle Vore Søfolk".


MAERSK LINE er Verdens største containerrederi med over 800 skibe

Danmark er Verdens 5. største søfartsnation af handelsskibe, stadig i vækst, efter lande som Kina, Japan, Singapore, Grækenland der modsat Danske skibe sejler med massiv statsstøtte !

Dansk søfart sejler milliarder hjem til Danmark. Sidste årlige rekord var 200 milliarder kroner i årlig indtægt til Danmark.
Vi har 10.000 danske søfolk som med vores handelsflåde er kendt og respekteret over hele verden.
Berømt for god søfart, og velholdte skibe med den yngste gennemsnitsalder.

Søfart er Danmarks (næst)største valutaindtjening - efter industrien, men er i modsætning til industrien meget lidt synlig fordi vi ikke ser meget til de store skibe, de kan ikke komme herind - med last - kun til Århus, mens Øresund og Københavns havn kun er omkring 9 meter dybt - rigeligt til de mange krydstogtskibe, men ikke dybt nok til de meget større og tungere handelsskibe med omkring 15 meters dybgang.

Kaptajn Jess Holsting's skib Triple-E2, tilfældigt fotograferet af bror, på ruten.

90% af verdenshandlen - heraf butiksvarer - bliver fragtet med skibe

Søfart er langt den mest CO2 neutrale transportform, med langt større godsmængde pr. energienhed, end lastbiler, tog og fly

Vi kunne spare, ved atomkraft, også klimaet, ligesom store krigsskibe og u-både der kan sejle 30 år på 1 'tankning' - uden at forurene - men 'manden på gaden' er imod atomkraft...

Uden søfarten, samt olien og gassen fra Nordsøen - som få andre end A.P.Møller engang troede på
men i mange år har gjort os mere end selvforsynende - uden dette ville Danmarks økonomi være ilde stedt !




Danske søfolk fører Dannebrog og stolte danske søfartstraditioner frem i Verden !

Flinke, loyale, danske  Senior Skibs Officerer med de bedste resultater

Dual skibsofficerDual skibsofficerOverstyrmand

Tre brødre ombord nyeste klasse Triple-E 2. generation MÆRSK containerskib tvillingerne Ebbe og Fini og storebror Jess Holsting
Alle Kaptajner. Certificerede Skibsførere, Master Marinere. Dual Senior uddannede / Dual Skibschefer.
Akademiets topkarakterer, og præmier for flid og interesse.
Instruktører, uddannelsesofficerer, og ulønnede i hvervekampagner til Skibsofficer.
Også i SØVÆRNET med Inspektionsskibet VÆDDEREN, Nordatlanten. Søværnets top bedømmelser.

broen og maskinen, Nordatlanten, Grønland udenskærs/indenskærs. Førte skibet gennem farlige dels uopmålte 100 km Prins Christians Sund. Søværnets topbedømmelser.


 Dad USCG Electronics                        Og webmaster KJELD  A. HOLSTING                                   GÆSTEBOG


Flere fotos og detaljer på Far til tre Skibsofficerer
Denne website og baggrunden tegnet / udviklet af mig, med grafikprogrammet Corel Draw