Opdateret 8/2018. Tast F11 for Fuldskærm.

Tre brødre Kaptajn / Dual Chief Officerer i A. P. Møller - Mærsk
Far til tre Senior Skibsofficerer, København (Nærum)   (alenefar, enkemand) selv tidligt til søs

Tre brødre Kaptajn og Dual Chief Officerer i A. P. Møller - Mærsk


1986 KRONBORG, Helsingør

1986. Vores populære udflugtsmål siden jeg selv var dreng: Kronborg og det gl. Søfartsmuseum inde på slottet.
Så ud og se de passerende skibe fra hele verden. Tvillingerne endnu ikke 4 år allerede fortrolige med kikkerten.

1996 Langelinie, København

1996 var vi ombord på KNUD MÆRSK ved 'åbent skib' på Langelinie, efter mange års interesse og besøg på skibe. De 3 brødre besluttede sig her, storebror kunne begynde uddannelsen hos A. P. Møller straks, tvillingerne var 13 år og måtte vente 5 år, gøre skolen færdig, og tage matematisk studenter eksamen. De holdt ved, og 2001 efter bestået matematisk studentereksamen kunne de begynde uddannelsen i Rederiet A.P.Møller - Mærsk ligesom storebror, først ½ års sømands træning og grund-uddannelse på Kogtved Søfartsskole. Herefter sejlede en af tvillingerne 2002 ud som kadet på dette skib, tvillingebror på et andet nyt containerskib magen til.


Storebror uddannes styrmand. Tvillingerne gør skolen færdig, tager 2 år, tager matematisk studentereksamen, tager 3 år. Vi besøger storebror ombord på containerskib og tankskib.


2001. Storebrors Skibsførereksamen, Marstal. Tvillingernes Matematisk Studentereksamen, Virum. Og 2011 10-års Jubilæum er storebror forfremmet til overstyrmand, tvillingerne certificerede dual-junior officerer.


2002 tvillingerne efter matematisk studentereksamen og Kogtved Søfartsskole, mødes som kadetter efter første jordrundrejse med hver sit ens containerskib. - Uddannelsen var i mellemtiden ændret fra det traditionelle valg mellem styrmand eller maskinmester, nu hed det 'Dual-officer' dobbeltuddannelse som styrmand og maskinmester, junior- og seniordel, de fik intet valg. Men gennemførte til top-senior dobbeltuddannelsen Dual Skibschef inklusive Elinstallatør eksamen, med udmærkelser.

2006
Storebror forfremmet Overstyrmand. Tvillingerne Dual-Juniorofficereksamen sejler som dual officerer, både styrmænd og maskinmestre. Mødes på Sydamerikaruten i hvert sit nye skib, fotograferede hinanden og sendte foto hjem via mobiltelefon.

2006 Storebror nyudnævnt Overstyrmand, Chief Officer, Master Mariner.
Tvillingerne Dual-Juniorofficereksamen. Og 3 år senere den optimale Dual-Seniorofficereksamen.

tvillinger
Tvillinger styrmænd og maskinmestre. Det mest moderne elektroniske udstyr bruges, mens navigation med sekstant / beregning med nautisk tabel holdes vedlige. Indtegning af rute i søkort på papir, indkodes i Autopilot der kan styre skibet ligesom i fly. Nu bruges elektroniske søkort som tilføres nye rettelser, advarsler om skibsvrag mm.


Jess overstyrmand med verdens største skib til 5-års tjek, afrensning og nymaling i dok. 400 m langt (der står en mand i cirklen). Skrue (propel) af messing 10 meter i diameter 40 tons. Anker 20 tons (der er 2 ankre) hvert led af ankerkæden vejer 400 kg.

2016 - 2017

Dual Chief-Officer, Overstyrmand Ebbe: Nybygget boreplatform bugseret ud til produktionsfelt ved Newfoundland, Canada.
Dual Chief-Officer, Overstyrmand Fini: Søsætning af nyt AHTS skib på værft, klargøring og prøvesejlads. Afs. til Australien.

Dual Chief-Officer, en dobbelt-uddannelse, top-uddannet, Skibsførereksamen, og Maskinmester/Maskinchef/El-installatør.

De 3 brødre besluttede sig samtidigt, maj 1996. Jess startede i MÆRSK 5 år før Ebbe og Fini. Jess blev Kaptajn 2013. Ebbe og Fini også indstillet til Kaptajn, forfremmelser sker ved nyt kaptajn-job. Idag er mange skibe solgt og mange kaptajner venter på job. I handelsflåden forfremmes officerer ikke bag et skrivebord men ved tildeling af ledigt job til søs.


Kaptajn Jess og kollega ved navngivning på værft i Korea, nyt mega-containerskib Triple-E 2.generation dybgang 17 m. Kaptajnerne udvælger hver sin besætning. Sejler rute ml. Korea-Kina-Malaysia-Singapore og Europa via Suez.

Kogtved Søfartsskole 1997 og 2001
For officerskadetter. 5 måneders kostskole med god 'gammeldags' sømands grunduddannelse og disciplin.

Forældredage på Kogtved, hos storebror 1997, tvillingerne 2001. Gode sømandstraditioner holdes i hævd.


Tvillingernes hold fra Kogtved Søfartsskole og Akademiet vinder årets travaljeroning 3 år på stribe 2001, 2002 og 2003.

Kogtved Søfartsskole efter eksamen. Storebror Jess Holsting's hold 1997. Tvillingerne Ebbe og Fini Holsting's hold 2001.


Besøger mine sønner ombord. De deltager i hvervekampagner. Er instruktører / uddannelsesofficerer. "Blå Ambassadører" i handelsflådens ugentlige avis Søfart og on-line.


2010. i Søværnet med Inspektionsskibet VÆDDEREN på broen og i maskinen, i Nordatlanten, Grønland indenskærs / udenskærs, de fører skibet gennem det 100 km lange, meget smalle Prins Christians Sund øst-vest, og til Island.
Søværnets topbedømmelser.

1953 - 2013

Far 11 år: Skibe gik tidligt i blodet, skibsrejse England-Sydeuropa-Canariske Øer-Sydamerika og tilbage, roede ud med Kirsten.
Min søn krydser under storebæltsbroen, og udnævnes til Kaptajn. Postkort, gaver og hilsner fra drengene, fra hele verden.

De sejler 'Over de Syv Have' (Lægger til i flere havne i disse*lande)
Angola, Argentina, Australien*, Bahamas, Bali, Belgien*, Borneo, Brasilien*, Brunei, Cameroon, Canada*, Caribien*, Chile, Columbia, Congo, England*, Elfenbenskysten, Filippinerne, Frankrig*, Ghana, Grønland*, Guinea, Holland*, Ildlandet, Indien*, Indonesien*, Island, Italien*, Jamaica, Japan*, Kina*, Korea*, Labuan, Malaysia*, Marokko, Mauritius, Mexico, Namibia, Newfoundland (Canada), New Zealand*, New Guinea, Nigeria, Norge*, Oman, Panama*, Peru, Pitcairn Øen (sydlige Stillehav), Polen, Portugal, Rusland, Scotland*, Senegal, Shetlandsøerne, Singapore, Spanien*, Sri Lanka, Syd Afrika*, Syd Korea, Sverige*, Taiwan, Tyrkiet, Tyskland*, United Arab Emirates*, Ukraine, Uruguay, USA*, Ægypten, Ækvatorial Guinea, Ø.Timor
Mærsk officer på landlov Mærsk i Stillehavet
De ser Verden, fra New York til New Zealand, har mulighed for at komme på landlov. Billede fra sydlige Stillehav taget fra formasten. Besætning har afvekslende arbejde overalt på hele skibet, og der er tid til en dukkert i skibets svømmebasin.
delfiner følger ofte skibet Mærsk swimmingpool


Relief & Rosenkrans i ædelt træ, fra Brasilien



BEST FATHER    KRONBORG    DAD A STAR
Tre sømænd på landlov. Sejlede Mærskskib ind "MED KRONBORG OM STYRBORD" (se en video fra Atlanten / hør sangen)

SE FLOT VIDEO hvor Jess sejler et af verdens største containerskibe ind til HONG KONG



MÆRSK LINE er verdens største containerrederi


Danmarks Skibsfart i Tusind år
Danmarks Skibsfart i Tusind år !
Flotte mærker fra Danske Sømands- & Udlandskirker. Skibe har bragt os rigdom og velfærd siden vikingetiden, ved danske søfolks mod og dygtighed ! Vor gamle konge Frederik 9., dronning Margrethe's far, var officer i Søværnet og sendte til Nytår radiohilsen til "Alle Vore Søfolk".

Storebror kaptajn på sit nye T-E2 mega-containerskib (20.000 containere) og en af tvillingerne på sit nye Starfish AHTS skib, mødes tilfældigt langt ude til havs, og fotograferer hinanden



MAERSK LINE er Verdens største containerrederi med over 600 skibe

Danmark er Verdens 6. største søfartsnation af handelsskibe, og stadig i vækst !

Danske handelsskibe sejler 10% af verdenshandelen, 1.000.000.000 tons

Dansk søfart sejler milliarder hjem til Danmark. Sidste årlige rekord var 200 milliarder kroner i årlig indtægt til Danmark.
Vi har 10.000 danske søfolk som med vores handelsflåde er kendt og respekteret over hele verden. Og skibe med den yngste gennemsnitsalder.

Søfart er Danmarks (næst)største valutaindtjening - efter industrien, men er i modsætning til
IT og industri meget lidt synlig i folks bevidsthed fordi ikke mange skibe kommer i dansk havn

90 % af verdens transport kommer med skib

Søfart er langt den mest CO2 neutrale transportform, med langt større godsmængde pr. energienhed, end lastbiler, tog og fly

Uden søfarten, samt olien og gassen fra Nordsøen - som få andre end A.P.Møller engang troede på
men i mange år har gjort os mere end selvforsynende - uden dette ville Danmarks økonomi være ilde stedt !




Danske søfolk fører Dannebrog og stolte danske søfartstraditioner
frem i Verden !


Flinke, loyale, danske  Senior Skibs Officerer med de bedste resultater

Dual skibsofficerDual skibsofficerOverstyrmand

Dad USCG Electronics. Tre sønner Certificerede Skibsførere, Master Marinere.   Jess Holsting, Kaptajn.
Ebbe og Fini Holsting, Dual Chief-Officers, Overstyrmænd, Maskinchef/El-Installatør = Dual Skibschef
Med SIMAC Skibsofficers akademiets topkarakterer, og præmier for flid og interesse.
Instruktører, uddannelsesofficerer, og ulønnede i hvervekampagner til Skibsofficer
 Facebook                                       Webmaster KJELD  A. HOLSTING                                               GÆSTEBOG


Mange flere fotos og detaljer på Far til tre Skibsofficerer
Denne website og baggrunden tegnet / udviklet af mig, med grafikprogrammet Corel Draw